دانش کده / معرفی کتاب و مقاله / بازاریابی / معرفی کتاب بازاریابی

معرفی کتاب بازاریابی

معرفی کتاب طراحی ارزش پیشنهادی؛ الکساندر اوستروالدر

معرفی کتاب بازاریابی

کتاب طراحی ارزش پیشنهادی در ادامه‌ی کتاب خلق مدل کسب و کار، توسط اوستروالدر و همکارانش نوشته شده است. نویسندگان، در نخستین صفحات کتاب، مرور گذرایی بر بوم مدل کسب و کار هم دارند و به این شیوه، این پیام را به خواننده می‌دهند که این بحث را باید در چارچوب بوم کسب و کار که قبلا مطرح شده، بخوانند و بفهمند؛ اما حتی اگر کتاب خلق مدل کسب و کار را مطالعه نکرده باشید، هم‌چنان بحث طراحی ارزش پیشنهادی می‌تواند برای شما مفید و آموزنده باشد.

اگر کسب و کاری نوپا دارید یا تصمیمتان این است که کسب و کار تازه‌ای را ایجاد کنید، لازم است دقت داشته باشید که طراحی ارزش پیشنهادی در آن اهمیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. اوستروالدر نویسنده ی بین المللی کتاب های پرفروش در زمینه ی کسب و کار، در این کتاب توضیح می دهد که چگونه می توان محصولاتی تولید کرد که مشتریان نتوانند در برابر آن مقاومت کنند.

کتاب طراحی ارزش پیشنهادی برای هر کسی است که از جلسات مربوط به محصولات جدید که بر اساس کشف و شهود است خسته شده است. این کتاب برای هر کسی است که با چشمان خود دیده است که یک محصول جدید گران قیمت در بازار ناکام مانده است. این کتاب به شما کمک می کند الگوهای گزاره های ارزشمند را بفهمید، به مشتریان نزدیک شوید و از اتلاف وقت با ایده هایی که کار نمی کنند، جلوگیری کنید. شما فرایند ساده طراحی و آزمایش گزاره های ارزش را می آموزید که کاملا با نیاز ها و خواسته های مشتریان مطابقت دارد.

حتی کسب و کارهای تثبیت شده هم، گاهی چنان درگیر روزمرگی می‌شوند که فراموش می‌کنند هدف اصلی آن‌ها، ارزش آفرینی و کسب درآمد و خلق سود، در اثر ارائه‌ی این ارزش بوده است. حوزه‌هایی که در طراحی ارزش پیشنهادی، برای کسب و کارهای تثبیت شده قابل طرح است، در این کتاب به پنج دسته تقسیم شده‌اند:

  • مدیریت ارزش فعلی
  • اندازه گیری ارزش ایجاد شده
  • به چالش کشیدن ارزش پیشنهادی فعلی
  • بهبود ارزش پیشنهادی
  • بازآفرینی ارزش پیشنهادی

نویسندگان در این کتاب، واژه‌ی طراحی را به همان معنای تخصصی آن به کار برده‌اند. در واقع، کوشیده‌اند با استفاده از تفکر طراحانه، به ارزش آفرینی برای مشتری کمک کنند؛ به این معنا که فرض نمی‌کنند از ابتدا شما همه‌چیز را در مورد مشتری و نیازهایش می‌دانید؛ بلکه پیشنهادشان، فرآیندی به صورت زیر است:

  • مشتری و نیازها و رفتارهایش را مشاهده کنید.
  • نقشه‌ای از ارزش‌های قابل خلق و ارائه ترسیم کنید.
  • سعی کنید نقطه‌ی تلاقی این دو را ببینید.
  • نتیجه‌ی تحلیل‌های خود را تست کنید.
  • بر اساس نتیجه،‌ فرضیات خود را درباره‌ی مشتری و همین‌طور توانایی خود در خلق و ارائه‌ی ارزش، اصلاح کرده و این فرآیند را تکرار کنید.

در نهایت می توان گفت کتاب طراحی ارزش پیشنهادی برای دو دسته مخاطب جذاب است. دسته‌ی اول کسانی هستند که کارآفرین، مدیر محصول یا مدیر بازاریابی هستند و بخشی از وظیفه‌ی طراحی و پیشنهاد ارزش به مشتری بر عهده‌ی آن‌هاست. دسته‌ی دوم، تحلیل‌گرانی هستند که می‌خواهند ارزش پیشنهادی کسب و کارهای مختلف را تحلیل کنند.

دسترسی به این محتوا فقط مخصوص اعضا است.برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.