دانش کده / معرفی کتاب و مقاله / بازاریابی / معرفی کتاب بازاریابی

معرفی کتاب بازاریابی

معرفی کتاب مدیریت برند؛ تیلده هدینگ

معرفی کتاب بازاریابی

کتاب مدیریت برند نوشته‌ی تیلده هدینگ و همکارانش را می‌توان یکی از منابع معتبر و شناخته‌شده در زمینه‌ی برندسازی دانست. هدینگ و همکارانش، عنوان فرعی کتاب را چنین انتخاب کرده‌اند: پژوهش، تئوری و عمل؛ اما زمانی که کتاب را مطالعه کنید به نتیجه می‌رسید که سهم دو بخش اول، یعنی پژوهش و تئوری بسیار بیشتر از بخش سوم است. به همین علت، اگر کسب و کاری دارید و می‌خواهید برای آن کسب و کار برند بسازید، و یا این‌که به دنبال برندسازی شخصی برای خودتان هستید، کتاب مدیریت برند هدینگ را به شما توصیه نمی‌کنیم.

اگر مدرس یا محقق برندسازی هستید، حتما لازم است این کتاب را بخوانید و با آن آشنا شوید. همچنین اگر در یک شرکت مشاوره مدیریت کار می‌کنید و ارائه‌ی مشاوره برندسازی هم در حیطه‌ی خدمات شما قرار دارد، آموزه‌های این کتاب می‌تواند در طراحی پرسشنامه، تحقیق و شناخت مشتریان و نیز برنامه‌ریزی برای مدیریت برند بسیار مفید باشد.

اگر کتاب جنگل استراتژی مینتزبرگ را مطالعه کرده باشید، چارچوب و ساختار کتاب مدیریت برند هدینگ برایتان آشنا خواهد بود. اشتباه نیست اگر بگوییم نقش و جایگاه کتاب مدیریت برند در برندینگ، کاملاً شبیه نقش و جایگاه کتاب جنگل استراتژی در حوزه‌ی استراتژی است. مینتزبرگ تعداد بسیار زیادی مقاله و کتاب در زمینه‌ی استراتژی را مرور کرده و نهایتاً به نتیجه رسیده که مکاتب فکری مختلف در این حوزه را می‌توان به ده دسته تقسیم کرد. او هر مکتب را در قالب یک فصل بررسی کرده است.

هدینگ و همکارانش هم دقیقاً همین کار را در حوزه‌ی برندینگ انجام داده‌اند. آن‌ها به نتیجه رسیده‌اند که هفت مکتب فکری کاملاً متفاوت در زمینه‌ی برند و برندسازی وجود دارد و در هر فصل از کتاب مدیریت برند به یکی از این مکاتب پرداخته‌اند. آن‌ها این هفت مکتب را به شکل زیر نام‌گذاری کرده‌اند:

  • رویکرد اقتصادی (Economic Approach)

  • رویکرد هویتی (Identity Approach)

  • رویکرد مبتنی بر مصرف کننده (Consumer-based Approach)

  • رویکرد مبتنی بر شخصیت (Personality Approach)

  • رویکرد رابطه گرا (Relational Approach)

  • رویکرد مبتنی بر جامعه هواداران برند (Community Approach)

  • رویکرد فرهنگی به برند (Cultural Approach)

کتاب مدیریت برند هدینگ در این دسته‌بندی به هیچ‌وجه اصرار ندارد که یک دیدگاه بهتر و دیدگاه دیگر بدتر است. همه‌ی مکاتب فکری  به یک اندازه به رسمیت شناخته شده‌اند و ویژگی‌های هر کدام بررسی شده است.

دسترسی به این محتوا فقط مخصوص اعضا است.برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.