دانش کده / کافه مدیریت / ساختار سیستم؛ ریشه اصلی مشکلات

ساختار سیستم؛ ریشه اصلی مشکلات

ساختار سیستم، از مهم ترین عوامل تعیین کننده رفتار و ریشه اصلی مشکلات آن سیستم است.

ساختار سیستم؛ ریشه اصلی مشکلات

تا کنون با افراد زیادی برخورد داشتم که با انرژی و شوق فراوان، وارد یک سازمان جدید می شوند؛ در ابتدا برای بهبود اوضاع ایده می دهند و تلاش می کنند؛ اما پس از گذشت مدتی، سر در لاک خود فرو برده و به اندازه ای کار می کنند که صدای رئیسش در نیاید. چرا؟

یا عزیزی را در نظر بگیرید که رانندگی عجیب و غریب می کند، روی زمین زباله می ریزد، به حقوق دیگران تعدی می کند اما زمانی که در جمع خانوادگی و بزرگان قرار می گیرد، گویی به انسان دیگری تبدیل می شود. چه  می شود که در 2 موقعیت متفاوت، دو رفتار کاملا متضاد از خود نشان می دهد؟

پاسخ را می توان در ساختار سیستم یافت؛ البته مطرح کردن نقش کلیدی ساختار سیستم، نافی نقش و اراده افراد در انجام یک کار نیست، اما باید پذیرفت که ساختار سیستم عامل اصلی شکل دهنده رفتار و خروجی های سیستم است.

پیتر سنگه در کتاب پنجمین فرمان آورده است: نگرش سیستمی به ما می گوید که برای درک و حل مشکلات اساسی، لازم است به مسائلی فراتر از بخت و اقبال و یا مقصر دانستن دیگران بپردازیم. باید به عمق ساختاری پی ببریم که رفتار و اعمال افراد را شکل می دهد. نگرش ژرف و متفاوت این است که پی ببریم چگونه سیستم، خود به وجود آورنده رفتار خود است.

باید به این نکته توجه ویژه داشت که ساختار و سیستم های قبلی، نتایج جدیدی به بار نخواهند آورد و به خاطر سپرد که اگر ساختار و سیستم موجود قابلیت حل مسائل را داشت، پس چرا و چگونه است که تا کنون مسائل حل نشده | تشدید شده و به قوت خود باقی مانده است.

این توسعه ساختار و سیستم جدید است که تحول را در عمل معنا می کند نه جابجایی افراد در همان ساختار معیوب موجود.

دسترسی به این محتوا فقط مخصوص اعضا است.برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.